2011. szeptember 10., szombat

biciklitúra

 Ma (szombat) bicikli túrát tettünk. Tegnap este úgy beszéltük meg a litván csajokkal, hogy 10.30-kor átmegyek hozzájuk, és akkor indulunk. De aztán írtak reggel egy e-mailt hogy mi lenne, ha csak 11-kor mennénk, mert nem rég keltek fel, meg felhős is az idő, pedig úgy volt, hogy ma sütni fog... Végül is nekem is jobb volt a 11, mert így nyugodtabban tudtam készülődni. Aztán átmentem, végül csak ketten jöttek, mert másik két csaj beteg, egy meg találkozik a szüleivel valahogyan, nem értettem, hogy most a szülei jönnek ide, vagy valahol félúton találkoznak, de mindegy végülis. Szóval csak Jürga és Iava jöttek velem, ők nézték ki az utat, egy kb 20 km-es távot a fjord déli oldalán, kifelé a nyílt vízhez. Mentünk is szépen, aztán valahol elvétettük az irányt, mert egyre rosszabb és füvesebb-sárosabb erdei utakra értünk ki. Mondjuk az erdő az igen szép, olyan zöld árnyalatok vannak itt, amilyenek nincsenek otthon szerintem :).  Aztán kijutottunk a tengerpartra, átmásztunk pár susnyás részen, és pihentünk kicsit a parton. Gyűjtöttünk kagylót, mint mindig, amikor a parton vagyunk valahol :D szóval már van egy pár kagylóm :D mindent táskám minden zsebében... :D
Láttunk medúzákat is a kövek között, hát elég visszás állatok...Mármint egyszerre igen szépek, mint egy füstgomolyag a vízben, némelyik narancsos-pirosas színben játszik. Viszont ugyanakkor undorítóak is... :D Ahogy nincs tetsük, csak lötyögnek ide-oda... bláááh :D De azért nézed is, mert szép. :D :D
Aztán a homok betett a bicómnak, az első kerekem és a fékpofa közé beszorult pár homokszem, és mivel amúgy is elég szorosan vannak, elkezdett csikorogni meg folyton fogott a fék... Szóval mire mentem vele annyit, hogy kijöjjön, vagy elkopjon, addigra majdnem kiköptem a tüdőmet. Lazítani meg csak imbuszkulccsal lehetett volna, az meg ugye nem volt senkinek. Aztán végül is egy magán lovastanyán keresztül (ahol a néni szíves mosollyal igazított útba minket, pedig kb. a konyhakertjén keresztül érkeztünk meg a házhoz :D) kijutottunk egy betonútra. Onnan már lehetett haladni, a fékem is normalizálta magát, és letekertünk a kiválasztott kis félsziget kikötőjébe. De hogy milyen szép réteken, mezőkön mentünk át! Mindenfelé kis tanyák, max. két-három lakóház, és egyébként csak a természet! Így lehet jó élni. :) Lovak, meg tehenek legelésznek a puha és gyönyürű-zöld mezőkön, és közben a háttérben végig ott a fjord vize... Aztán a kis kikötő: egy sziget van kb. 250-500 méterre a parttól, a kettő között pedig egy kis komp -de csak olyan biciklis-gyalogos méretű- közlekedett. Talán egy -két kocsi tudott beleállni, de a sziget is apró volt, alig 10-20 házikóval. Ott is milyen jó lehet már lakni :) :D A kikötőben egyébként kis vitorlások, meg pár halászbárka állt. Kimentünk a móló végére, és ott ebédeltünk. Megbeszéltük, hogy hát igen: Itt úgy tűnik mindenkinek annyi szabadideje van (meg pénze, amit a szabadidős tevékenységére szánhat), hogy olyanokkal tudnak hétvégéket eltölteni, hogy vitorlázgatnak, vagy piknikeznek a gyerekekkel, kutyákkal. Meg futnak (mindenkinek speckó futó ruhája van, itt senki nem fut trottyos szabadidőben). Nálunk otthon meg apa ugyanúgy melózik hétvégén is... Szóval tényleg minden idilli volt.:)
Hazafelé aztán végig a betonos úton jöttünk, így ugyan kevesebb szépet láttunk, viszont sokkal gyorsabban hazaértünk. Így is 40 km-t mentünk a kilométerórám szerint.
Mivel már figyelmeztettek, hogy nem nagyon írok a kajákról, most bepótolom: Ma csak egy pár virslit ettem, bár itt a virsli inkább olyan lecsókolbász-virsli keverék. Legalábbis én még nem találtam normális virslit. Viszont holnap szeretnék rakott krumplit csinálni (ugyanazzal a virslivel: le volt árazva múltkor, úgyhogy most minden második nap azt eszem ilyen-olyan formában). A kolbász és normális hús hiányát majd jó sok sajttal és tojással fogom pótolni. :)
Erről jut eszembe: már akartam mesélni az itteni fura akciókról: Van természetesen olyan akció is, mint otthon, hogy valami simán csak olcsóbb. Viszont sokkal gyakoribbak az olyan akciók, hogy ha valamiből többet veszel, akkor olcsóbb lesz a dolog darabára. Tehát pl. egy kenyér 15 korona. De ha hármat veszel, akkor darabja már csak 12. És ez aztán az extremitásokig megy: pl: egy barack 3 korona. De ha tizet veszel, akkor összesen csak 15 korona. tehát gyakorlatilag fél áron adják. De ha csak hetet veszel pl, akkor megszívtad, mert többet kell fizetned, mintha 10-et vettél volna... ÉS az eddig tapasztalt legdurvább ilyen akció: egy Snickers 10 korona. De 10 csak 30... :D Hát most komolyan ki érti ezt??? :D Természetesen beruháztunk 10 csokiba, aztán szétosztottuk egymás között :)
Tejből érdekes módon itt a 0,5%-os a leggyakoribb. Nálunk meg 1,5% alatt nincs is... Egyszer láttam 2,5%-eset is, de az legtöbbször nincs is.
Amúgy a sajtok, tejek joghurtok nagyon finomak itt. A joghurt olyan sűrű és krémes, hogy megáll benne a kanál. A friss hal azért nem olcsó még itt sem, de nagyon nagy a kínálat, még halárus hűtőautók is vannak, és simán leparkolnak a boltok elé, meg a főtérre. Viszont a hal- és egyéb tengeri kütyük konzervjei olcsóbbak, mint otthon szerintem. Kenyér: nem tudom írtam-e már, de sima fehér kenyér szinte egyáltalán nem létezik itt. Minden magos, meg rozsos, meg nemtommilyen. Sötétbarnák, nehezek és tömörek. ÉS drágák :D Viszont én hetente veszek egy kenyeret, és egy hét alatt semmi baja nem lesz. Pedig elvileg friss pékáru, nem olyan csomagolt, tartós. Szépen beleteszem egy konyharuhába, aztán be a polcra a konyhában, és kész. Nem szárad ki, nem penészedik meg, semmi. Egyébként a liszttel is bajban vagyok: akartam venni félév elején, mert hátha kell főzelékez, vagy ha sütök valamit. De feladtam egyenlőre :D Mert kismillió féle lisztjük van, de szerintem egyik sem az a sima fehér búzaliszt. Mindegyiket eleve szerintem csak kenyérsütéshez ajánlják. És mind durum, meg rozsos, meg nem értem még milyenek. És 2kg-osak a csomagok. Már le akartam fordítani, hogy mi a búza dánul, és akkor talán nem veszek valami kukoricalisztet véletlenül...Na, most meg is néztem: tehát nekem elvileg HVEDEMEL-t kell keresnem. :D
Na, mára elég lesz ennyi. :) képeket ide is beszúrok a kirándulásról, de a flickeres oldalra is teszek fel újakat.




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése